Influenzavaccination

Den 4. og 26. oktober mellem 13-15 er der “drop in”  influenza vacciantion i klinikken. Det er også muligt at bestille en tid til influenza vaccination hos sygeplejersken. Se nedenfor om du opfylder kriterierne for gratis influenzavaccination. Bemærk ved “drop in” kører man sundhedskortet igennem ankomstterminalen i venteværelset, vælger behandler og Filips sygeplejerske på skærmen. Ved tvivl eller spørgsmål om influenzavaccination kan du kontakte lægehuset.

Privat Influenzavaccination:
Inklusiv vaccinationshonorar  300 kr.

Gratis influenzavaccination:
Den 1. oktober markerer begyndelsen af influenzasæson og dermed også lanceringen af det gratis tilbud om influenzavaccination til visse persongrupper.
Ifølge Bekendtgørelse om gratis influenzavaccination har følgende personer med bopæl i Danmark ret til gratis influenzavaccination:

• Personer, der på vaccinationstidspunktet er fyldt 65 år
  • Førtidspensionister
  • Kronisk syge med følgende lidelser, efter lægelig vurdering:

kroniske lungesygdomme
hjerte- og karsygdomme (undtaget isoleret forhøjet blodtryk)
diabetes 1 eller 2
medfødt eller erhvervet immundefekt
påvirket respiration på grund af nedsat muskelkraft
kronisk lever- og nyresvigt
andre kroniske sygdomme, hvor tilstanden ifølge lægens vurdering medfører, at influenza udgør en alvorlig risiko

• Svært overvægtige (vejl. BMI > 40) efter lægelig vurdering
  • Personer med andre alvorlige sygdomme, hvor tilstanden ifølge lægens vurdering medfører, at influenza udgør en alvorlig sundhedsrisiko
  • Gravide i 2. og 3. trimester
  • Husstandskontakter til svært immunsupprimerede patienter (medfødt eller erhvervet immundefekt) efter lægelig vurdering.

Tilbud om gratis vaccination gælder fra 1. oktober og året ud, for gravide i 2. og 3. trimester dog til udgangen af februar.